מחלות זיהומיות

דלקת עוצבה חדה חיידקית מנינגוקוקית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דלקת עוצבה חדה חיידקית מנינגוקוקית

דלקת עוצבה חדה חיידקית מנינגוקוקיתדלקת עוצבה מנינגוקוקית היא דלקת קרום המוח הנגרמת על ידי הזנים Y, A, W ו-C של חיידקי מנינגוקוק. המחלה פוגעת בקרומים העוטפים את המוח וחוט השדרה ומגנים עליהם ועלולה להוביל לנזקים נוירולוגיים חמורים, להרעלת דם ואף למוות.

מחלה זו נחשבת לנדירה מאוד בישראל ולכן החיסון נגדה לא נכלל בשגרת החיסונים לילדים. למעשה מדי שנה מדווחים בארץ על מקרים ספורים בלבד של המחלה.

שכיחות המחלה גבוהה בעיקר במדינות מסוימות באפריקה הנמצאות בין קו המשווה למדבר סהרה, בערב הסעודית, בצ'ילה, בברזיל ובמספר לא מבוטל של מדינות במזרח הרחוק ובאסיה.

מה הם הגורמים לדלקת עוצבה חדה חיידקית מנינגוקוקית?

מנינגוקוקוס (Neisseria meningitides), הנקרא גם "החיידק האלים", הוא חיידק גראם שלילי דיפלוקוקי הנוטה להתיישב בלוע ובאף של מבוגרים וילדים בריאים ולרוב לא גורם לתסמינים כלשהם. הוא מועבר מאדם לאדם באמצעות מגע קרוב, עיטוש ושיעול ולעתים נדירות בלבד הופך לאלים וחודר לזרם הדם.

במקרים האלו הוא גורם לאלח דם ולהרעלת דם המכונה מנינגוקוקסמיה. דרך זרם הדם החיידק מסוגל להגיע לאיברי גוף שונים ולהוביל למגוון רחב של סיבוכים, כשבין היתר מדובר גם בדלקת מפרקים, דלקת ריאות, דלקת פנים הלב וכמובן דלקת קרום המוח (דלקת עוצבה).

מה הם התסמינים של דלקת עוצבה חיידקית חדה חיידקית מנינגוקוקית?

התסמינים השכיחים של דלקת קרום המוח המתפתחת על רקע חיידקי כוללים בדרך כלל כאבי ראש חזקים מאוד, חום גבוה, רגישות לאור, ערפול חושים, קישיון של שרירי הצוואר (החולה מתקשה לכופף את ראשו ולגעת עם הסנטר בבית החזה), בחילות והקאות, סחרחורת, חולשה וצמרמורת. בנוסף ההדבקה גורמת להתפתחות של חבורות מסוג ארגמנת (purpura) ופטכיה (petachia) על פלג הגוף התחתון, הגפיים, הלחמיות ורקמות ריריות.

לדלקת קרום המוח חיידקית ישנם סיבוכים הנחלקים לסיבוכים מוקדמים וסיבוכים מאוחרים להלן:

  • סיבוכים מוקדמים – קרישה תוך-כלית מפושטת (DIC), תגובה דלקתית כלל מערכתית (SIRS), אלח דם, הרעלת דם ודימומים נרחבים שעשויים להוביל לנמקים של הגפיים. כמו כן יתכנו בקע מוחי, עלייה בלחץ התוך-גולגולתי, דלקת כלי דם, פרכוסים אפילפטיים והידרוצפלוס.
  • סיבוכים מאוחרים – הסיבוך השכיח ביותר הוא פגיעה בעצבי הגולגולת השולטים על השמיעה, שרירי הפנים ותנועות העיניים הגורמת ללקות שמיעה. כמו כן קרישה תוך-כלית מפושטת יכולה לגרום להיווצרות של פקקת בכלי הדם שמזינים אזורים מסוימים במוח ולהוביל לנמלול, אובדן תחושה ופגיעה בתפקוד של איברים הנשלטים על ידי האזורים הסובלים מפגיעה באספקת הדם התקינה.

כיצד מאבחנים דלקת עוצבה חיידקית מנינגוקוקית?

כאשר ישנו חשד לכך שהחולה סובל מדלקת קרום המוח, יש לבצע במהירות סדרה של בדיקות מעבדה ובדיקות גופניות להלן:

  • בדיקות גופניות – מדידת חום הגוף, בדיקת התמצאות ומצב ההכרה, הופעת חבורות, בדיקת קישיון של שרירי הצוואר, פוטופוביה ו-MRI או CT לצורך קביעת מידת החומרה של המחלה.
  • בדיקות מעבדה – ניקור מותני ובדיקות דם (ספירת דם כללית, תפקודי קרישה, חלבון מגיב C ועוד).

כיצד מטפלים בדלקת עוצבה חדה חיידקית מנינגוקוקית?

הואיל ורוב המקרים של דלקת קרום המוח נגרמים כתוצאה מזיהום חיידקי והואיל ומדובר במחלה מסכנת חיים המתקדמת במהירות, נהוג להתחיל לטפל בחולה באמצעות אנטיביוטיקה רחבת טווח עוד לפני שמתקבלת אבחנה ודאית של גורם המחלה.

את התרופות האנטיביוטיות יש לתת בעירוי ורידי, כשלרוב מדובר בציפרופלוקסצין, ריפמפיצין, כלורמפניקול וצפלוספורינים מדור שלישי. במקרים מסוימים משלבים את הטיפול האנטיביוטי עם תרופות שתפקידן להחליש את התהליך הדלקתי כמו דקסמטזון או תרופות אחרות ממשפחת הגלוקוקורטיקואידים.

כאשר חולה מאובחן עם דלקת עוצבה חדה חיידקית מנינגוקוקית, יש לתת טיפול אנטיביוטי מונע לכלל האנשים שבאו עמו במגע לפני שהחל לקבל את הטיפול האנטיביוטי. הטיפול המונע ניתן אך ורק כאשר מדובר בדלקת קרום המוח על רקע זיהום של Haemophilus influenza  מזן B או Neisseria meningitides ומבוסס על מתן ציפרופלוקסצין או ריפמפיצין דרך הפה. במקרה של הידבקות בעקבות זיהום של חיידקים אחרים, אין צורך לתת טיפול מונע.

את הטיפול המונע יש להתחיל מוקדם ככול האפשר ואפילו תוך 24 שעות מרגע קביעת האבחנה. אין צורך לחכות לבידוד החיידק מהחולה וכן אין להמתין לתוצאות המעבדה בנוגע לרגישות החיידק לאנטיביוטיקה. ישראלים המעוניינים לנסוע למדינות שבהן ישנה שכיחות גבוהה של זיהומים מנינגוקוקיים ואנשים הנמצאים בקבוצות סיכון לחלות במחלה, יכולים לקבל חיסון פעיל בשם Mencevax. החיסון גורם ליצירת נוגדנים נגד חיידקי מנינגוקוק A, Y, C ו-W135 וכך מונע את התפתחות המחלה וסיבוכיה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן